הרבה אנשים עושים חיבור מהיר בין עיצוב משרד ובין אסתטיקה, ונעצרים בזה. אם תשאלו אותם הם בטח יגידו: “העיצוב עושה לי טוב; פשוט נעים לי לבוא למשרד”. לעומת זאת, רק מעט מאוד אנשים יודעים להרחיב את המשמעות של העיצוב ומבינים שההשפעה שלו אינה מסתכמת רק בכך. עיצוב יכול לתרום לשיפור ולהגדלת נפח המכירות, והכוונה היא לנתונים מספריים מדידים בהחלט.

במאמר זה אציג בפניכם את ההשפעה שיש לעיצוב על המכירות, ואיך אפשר ליישם חלק מהרעיונות האלה באמצעות עיצוב.

  • ניצול שטחים פנויים להעברת מסרים ישירים ועקיפים

יש משרדים שקשה מאוד למצוא בהם שטחים פנויים, ובכל זאת גם אם מדובר במשרד קטן, חשיבה מחוץ לקופסה עשויה לחשוף בפניכם פינה רדומה, ובחשיבה יצירתית לתת לה תפקיד משמעותי.

כשמדברים על מסרים חשוב ראשית להבין מהו המסר שהמשרד רוצה להעביר ללקוחות, ולתת לכך ביטוי עיצובי. לדוגמה, אם מעוניינים להעביר מסר של תרומה לקהילה, אפשר לעצב קיר ועליו לתלות תעודות על מיזמים של המשרד, וכן להציג מיזמים שבהם גם המבקרים יכולים לקחת חלק. מסר של שירות בסגנון משפחתי נעביר באמצעות הוספת פינת סלון, שאליה נוסיף אלמנטים ביתיים, כמו; מנורת עמוד, מדף ספרים, שטיחון קטן ועוד.

  • להקדיש תשומת לב עיצובית לפינת ההמתנה 

לפינה הקטנטנה הזו יש חשיבות עצומה. היא אומנם נדחקת לא פעם לצד בזמן העיצוב, כיוון שהלקוח משתהה בה רק למספר דקות, אולם אפשר לעשות באמצעותה נפלאות ולהכפיל את ערכה. אחת הדרכים היא להניח בה חומר פרסומי, שמחזק את המותג. כתבות שנכתבו, ספרים או מודעות על אירועים שבהם השתתף המשרד. תחשבו עד כמה עולה הערך שלכם בעיני הלקוח כאשר לפני הפגישה הוא נתקל בפרסום על הרצאה שהעביר אחד מבכירי המשרד.
מעבר לזה, אם לקוח מגיע למשרד לדבר על עסקה שהגבולות שלה ברורים, ובזמן ההמתנה הוא מגלה על השולחן מידע נוסף על החברה ועל האפשרויות להרחיב את העסקה שלו, הוא כבר ייכנס לפגישה עם ערך מוסף ועם הבנה שמכם הוא יכול לקבל יותר.

  • סגירת עסקאות

אם תסתכלו על המכירות מעיניו של הלקוח תוכלו להבין את הכוח שיש למשרד מעוצב ומסוגנן בסגירת עסקאות. נניח שאתם מחפשים רכב. באחד הימים אתם מגיעים למשרד מכירות מוזנח, שנראה שמברשת צבע לא נגעה בקירותיו הרבה מאוד זמן, שלא לדבר על עיצוב מינימלי. לעומת זאת נכנסתם למשרד מעוצב ומושקע, שמשדר יוקרה ושומר על מראה נקי ונעים, בנוסף מעביר מסרים נכונים, ויוצר חווית קנייה מיטבית. איפה תסגרו את העסקה?

  • רושם על משקיעים או מבקרים

בהמשך לעניין המכירות וסגירת העסקאות, בהחלט אפשר להשליך את ההשפעה של עיצוב המשרד גם על משקיעים או על מבקרים של המשרד, כמו הנהלת הרשת וכדומה. מכאן שגם ההזדמנויות הפיננסיות לצמיחה טמונות בנראות של המשרד, וכל שקל שתשקיעו בעיצוב ובתוכן יכול להניב לכם שני שקלים.

  • שביעות רצון של העובדים והגדלת תפוקת העבודה

צריך לזכור שכיום רוב האנשים נמצאים מרבית היום במקום העבודה. לכן אין ספק שמקום העבודה צריך לספק לעובד פונקציות נוספות שהן מעבר למהות של מקום שרק עובדים בו. עובד שבע רצון ישקיע כמובן יותר בעבודה, ומכאן יעניק ללקוחות שירות טוב יותר, ינסה לעמוד באתגר המכירות ברצון גדול יותר ויראה נכונות רבה יותר לתרום להתקדמות של הפרויקטים.

מעבר לזה, אפשר לצמצם את תופעת הנדידה הידועה של עובדים מדור ה-Y שאינם מתמידים לאורך זמן במקום עבודה אחד. מצב שפוגע מאוד במקומות עבודה הן מבחינת המשאבים המוקדשים להכשרה חוזרת ונשנית של עובדים שמתחלפים והן מבחינת חוסר היציבות שמשתקפת מהתנודות הרבות במחלקות. לעומת זאת התאמת עיצוב קליל או מתוחכם, חדשני ופורץ גבולות, יהיה המקום שעובד מדור ה-Y יחוש בו חוויה חיובית וקשר למקום עבודתו.

לעיצוב המשרד יש השפעה רבה על שביעות הרצון של העובד, ואפשר לעשות זאת בדרכים שונות. למשל, מרחבי עבודה נוחים, שמצד אחד מאפשרים פרטיות, אך מצד שני מאפשרים חברותא. יש משרדים שמייחדים פינה לפעילות גופנית, מתוך הבנה שהעובדים נמצאים שעות ארוכות במשרד ואינם מתפנים לכך. אפשר לדוגמה להכניס לחדר צדדי הליכון אחד או שניים ואליהם לחבר משטח להנחת המחשב הנייד. כך יתאפשר לעובד לצעוד על ההליכון ולנהל שיחת ועידה. תזכרו, יד לוחצת יד; המשרד משקיע – והעובד משקיע חזרה… ושוב הרווחים גדלים.

  • חשיבה עיצובית ליצירת שיתופי פעולה בין העובדים שיניבו הכנסות

הקשר בין עבודת צוות טובה להגדלת ההכנסות ברור ומובן מעצמו, אולם איך העיצוב יכול לתרום לכך? שוב יש לכך תשובות רבות, והנה מספר דוגמאות…
אפשר למשל ליצור מרחבים שמאפשרים דיאלוג. אפשר לתכנן את חלוקת המחלקות בצורה כזו שאלה שעובדים בשיתוף פעולה יהיו קרובים אחד לשנייה. עוד דבר שחשוב לשים לב עליו, במיוחד במשרדים קטנים, הוא מענה למצוקת מקום שעלולה ליצור חיכוכים.
לכן חשוב במקרים כאלה לנצל את המרחב בצורה אופטימלית, לצמצם את השטחים “המתים” כמו מטבח גדול ללא פרופורציה, ולשקול העברה של חלק ממרחבי העבודה, על מנת לאוורר את הצפיפות במתחם.

  • מסר עיצובי להמרצת העובדים

רוצים לעודד את היצירתיות של העובדים – עצבו להם משרד יצירתי. רוצים שהם יחשבו מחוץ לקופסה – בחרו בעיצוב שמותח גבולות. מעוניינים להעניק השראה – הוסיפו לקירות המשרד משפטי השראה, תמונות של מנהיגים וכדומה. רוצים להגדיל את המכירות עצבו את המשרד כך שישקף את היעדים לצד תמריצים, וכן הלאה.

בסופו של דבר, צריך להסתכל על עיצוב המשרד כחלק מתקציב של השקעה שמחזירה את עצמה, ואף יותר מכך. השקעה במשרד משפיעה על הספקים, על הלקוחות על המשקיעים, ולכל אלה יש השפעה על נתוני המכירות.

 

סטודיו אמיר צור – מעצבים חוויה