משרדים ומרחבי עבודה צריכים להשתנות בהתאמה לעובדים ולתקופה. כשמדברים על התאמה של מקום העבודה לדור ה-Y יש צורך להתייחס לשתי תופעות שמיוחסות לדור הזה – התשישות והנדידה.

דור ה-Y הוא הדור שנולד בשנות ה-80 וה-90, והם למעשה בני ה-30 וה-40 ומשמשים כוח מרכזי במקומות העבודה. אין צורך להרחיב מה קורה כשעיקר העובדים פועלים על גלים של תשישות, ואיך זה משפיע על הרווחיות של מקום העבודה. תופעה נוספת שמאפיינת את דור ה-Y היא הנדידה. הצעירים של ימינו אינו נשארים במקום אחד לאורך זמן, והדבר מקשה מאוד על חברות לנהל פרויקטים ארוכי טווח, להתפתח כאשר יש תחלופה של עובדים, וכן נדרש להשקיע משאבים רבים בגיוס עובדים חדשים ובהכשרתם.

מכאן שמטרתם של עיצובי המשרד היום היא ליצור סביבות עבודה מותאמות שיעוררו בעובדים מוטיבציה והשראה, ויגרמו לעובדים הצעירים להישאר לאורך זמן. הנה מספר דרכים להתניע את מקום העבודה בעזרת עיצוב.

להחליף אווירה

אם נשווה את המשרדים המסורתיים של פעם, שמזוהים יותר מהכול עם המשרדים הממשלתיים, נבין שלדור הנוכחי נחוצה סביבה אחרת לגמרי. בראש ובראשונה מתבקש מהמעצבים ליצור אווירה צעירה וקלילה יותר. למשל להסב את חדרי המשרדים האפופים והסגורים במרחבי עבודה פתוחים (Open Space), צעירים ודינמיים. מקום העבודה הפך למקום שאנחנו נמצאים בו ברוב שעות היום, ולכן חשוב לספק לעובדים סביבה שתואמת את המציאות שלהם ואת התקופה שהשתנתה.

תרופה לתשישות – עיצוב מעורר

כדי לתת מענה ישיר לאחת מהתופעות שמאפיינות את דור ה-Y העיצוב צריך להתבסס על אלמנטים מעוררים, והדבר נעשה באמצעות צבעים, הדפסים, תוספות עיצוביות, תאורה ועוד. כמובן שכל עיצוב יותאם לאג’נדה המשרדית, לסגנון העבודה, לרוח שמאפיינת את המשרד ועוד מרכיבים שנלקחים כחלק מהשיקולים של מעצב הפנים של המשרד.

מספר דוגמאות כלליות יכולות להמחיש את המענה העיצובי באמצעות אותם מרכיבים:

  • בחירה בצבעים שמטעינים באנרגיה, למשל שילוב של גוון צהוב בתוך מניפת הצבעים שנבחרה למשרד. כמובן שגוון זה לא יכול להיות תלוש מהקשר, וחייב להשתלב גם במיתוג של המשרד.
  • הדפסים – בחירה בהדפסים שמוציאים אותנו משלוותנו. אפשר למשל לבחור בקיר דומיננטי במשרד ולכסות אותו בטפט עם הדפס לא סטנדרטי. לצד זה יש לשים לב לבחירה של הקיר הדומיננטי, ולשים לב שהעיצוב מייצר אומנם עוררות, אך לא גורם למוסחות של העובדים מעשייתם. לעיתים מדובר בגבול דק למדי.
  • תוספות עיצוביות – גם כאן העיצוב של היום יוצא מגדר הסטנדרט, ויש עיצובים שמשאילים תפיסות מהסביבה האורבנית, שנכנסות לתוך חללי המשרד. למשל ספסל ומנורת רחוב כפינת המתנה ללקוחות, שולחן סנוקר באזור של המטבח או קיר גרפיטי בחדר הישיבות. האלמנטים האלה מאירים את החלל של המשרד בקריצה שובבה, שאי אפשר שלא להישבות בקסמה.
  • תאורה – לתאורה יש תפקידים שונים ומשמעותיים בעיצוב. יש תאורה היקפית, מרכזית, ממוקדת וגם תאורה שנועדה לשולחן עבודה או לפינת ישיבה. מעבר לכך יש גופי תאורה שונים, ולצידם גוונים של תאורה צבעונית, לבנה או צהובה. כאשר לכל אחד מהמרכיבים האלה יש גם השפעה על האנרגיה במקום העבודה.
    תחשבו כמה קשה לעבוד במרחב עבודה שהתאורה בו אינה טובה דיה, וכיצד מקום חשוך יחסית מייצר תופעת נמנמת של העובדים במיוחד לקראת שעות הצהריים. לכן אחד מהאלמנטים המרכזיים ליצירת עוררות היא תאורה נכונה בהתאמה לכל אזור ואזור במשרד.
    יש עוד לא מעט אלמנטים עיצוביים שעשויים להשפיע על העוררות של העובדים שהולכת ופוחתת ככל שהשעות חולפות. חשוב להשקיע בעיצוב ש”יקפיץ” את האנרגיה במשרד, שידבר את השפה של המקום, שישדר על הגל של העובדים, וכל זה כי מקום עבודה שמעוצב היטב יוביל לכך שהעובדים ישמחו להישאר בו לאורך תקופה ארוכה, ובמהלך השבוע יענו לבקשה להישאר שעות נוספות (כי סך הכול האווירה ‘סבבה להם’), ישקיעו יותר בעשייה למען החברה, ובעקבות זאת יגדלו גם ההכנסות.

סטודיו אמיר צור – מעצבים חוויה